امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۵/۲۲- ۱۳:۰۷ - مشاهده: ۵۴

مصاحبه اختصاصی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت با روزنامه کویتی القبس

محمد توتونچی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت طی مصاحبه اختصاصی با روزنامه کویتی «القبس» تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مسئول تشدید و افزایش تنش در منطقه نیست بلکه رژیم اشغالگر غاصب با حمایت بی چون و چرای آمریکا و متحدان غربی مسئول آن می‌باشد. وی با اشاره به اینکه شورای امنیت به دلیل نفوذ برخی قدرت ها از جمله دولت آمریکا نتوانسته است به مسئولیت حقوقی و بین المللی خود، مشخصاً در ارتباط با تامین صلح و امنیت بین المللی عمل کند، گفت: این حمایت بی قید و شرط آمریکا یکی از موانع اصلی ناکارآمدی سازمان ملل متحد در دهه‌های گذشته در رابطه با موضوع اشغال فلسطین است و ترور بزدلانه اسماعیل هنیه، مصداق روشن قتل خودسرانه و نقض فاحش حقوق بشر است. متن مصاحبه به شرح ذیل می‌باشد:

1) آیا منطقه در آستانه جنگ قرار دارد و چه کسی مسئول این افزایش تنش می‌باشد؟
وظیفه و مسئولیت آحاد دولت‌ها و ملت‌‌های جهان، عدم سکوت در قبال مسئله فلسطین به عنوان یکی از بدترین شرارت‌های به جای مانده از قرن گذشته و اشغال و استعمار خونین این سرزمین و آوارگی و نسل‌کُشی ادامه دار یک ملت است. فاجعه شرم آور 10 ماه اخیر در فلسطین اشغالی، نه فقط محصول قساوت و خود برتر پنداری یک موجودیت اشغالگر آپارتاید، بلکه نتیجه «احساس بی کیفری» جنایتکاران مستظهر به حمایت بی چون و چرای آمریکا و چند کشور غربی و «بی تفاوتی» تحمیل شده بر جامعه بین‌المللی است که نشانه بارز آن، بی ‌میلی یا ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای اتخاذ تدابیر موثر جهت توقف نسل‌کُشی فلسطینیان است.
جمهوری اسلامی ایران بدون کمترین شکی، باند جنایتکار حاکم بر سرزمین اشغال شده فلسطین را مسئول جنایت ترور شهید هنیه می‌داند. اقدام تروریستی رژیم اسرائیل در ترور شهید هنیه، ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را نشانه گرفته و رژیم صهیونیستی تنها راه حفظ و تداوم بقای خود را در جنگ‌افروزی و گسترش نزاع در بین کشورهای منطقه و میان فلسطینان می‌داند.

 2) نحوه و موعد واکنش ایران به ترور هنیه؟
دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت پیگیری سیاست‌های اصولی نظام در حوزه خارج از کشور را دارد و طبیعتاً وزارت امور خارجه در همین چارچوب ، تحرکات سیاسی و حقوقی و بین‌المللی لازم را در این زمینه با جدیت دنبال خواهد نمود.
کسی نباید نسبت به حق و اراده قاطع و مصمم جمهوری اسلامی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی مبتنی بر اصول و قواعد و مقررات بین‌المللی تردید کند، فلذا دستگاه دیپلماسی با جدیت رویکردها و در واقع سیاست متخذه نظام را در حوزه بین‌المللی در چارچوب مذاکرات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک دنبال کرده و دنبال خواهد کرد.
طبیعتاً رژیمی‌که مرتکب جنایت و نقض فاحش مقررات بین‌المللی شده و احمقانه به خود جرئت داده که به ساحت کشور مقتدری نظیر جمهوری اسلامی ایران تعدی و تجاوز کند، باید منتظر دریافت پاسخ قاطع و محکم برای این جسارت و اقدام احمقانه خود در زمان و مکان لازم باشد.

3) ترور هنیه چه معنا و مفهومی‌برای ایران و جنگ غزه دارد؟
ترور بزدلانه اسماعیل هنیه، مصداق روشن قتل خودسرانه و نقض فاحش حقوق بشر است. اسماعیل هنیه در سرزمین و حریم قانونی جمهوری اسلامی ایران مورد تعرض قرار گرفت؛ درحالی که ایشان میهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم رسمی تحلیف ریاست جمهوری بود و اقدام رژیم صهیونیستی در ترور ایشان، در واقع تعرض و تعدی ناموجه و غیرقانونی به حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.این اقدام تروریستی بنا به ماهیت و شدت و آثار آن کمتر از توسل غیرقانونی به زور نیست و کاملا واضح است که چنین تعدی و تعرضی به هیچ عنوان نمی‌تواند بدون پاسخ بماند و جمهوری اسلامی ایرانرا مجاز و محق به پاسخ برای دفاع از منافع، تمامیت سرزمینی و حقوق حاکمیتی خود نموده است و پاسخ ما قطعی و قاطع خواهد بود.
بی‌شک این اقدام زبونانه و رذیلانه رژیم غاصب صهیونیستی، خللی در عزم و اراده آهنین ملت بزرگ فلسطین در تداوم مبارزه و جهاد برای آزادی فلسطین عزیز و قدس شریف ایجاد نخواهد کرد و رژیم غاصب صهیونیستی، همان‌گونه که از ترور دیگر رهبران و مجاهدان فلسطینی و رهبران جریان‌های مقاومت در ایجاد خلل در مبارزه علیه رژیم غاصب صهیونیستی طرفی بر نبست، از ترور ناجوانمردانه شهید والامقام شیخ اسماعیل هنیه هم طرفی بر نخواهد بست.

4) پیامدهای امنیتی و راهبردی ترور هنیه و درگیری آمریکا و ایران؟
حمایت بی چون و چرای آمریکا و متحدان غربی آن از رژیم اسرائیل، یکی از موانع اصلی ناکارآمدی سازمان ملل متحد در دهه‌ های گذشته در رابطه با موضوع اشغال فلسطین است. بدیهی است در چنین اوضاع و احوالی، مسئولیت و وظیفه حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران در قبال امنیت ملی و تمامیت سرزمینی خود اقتضاء می‌کند که بنا به تشخیص خود، پاسخ مناسب را در قبال این ماجراجویی خطرناک و متجاوزانه اتخاذ و اعمال نماید.

جمهوری اسلامی ایران به قواعد و مقررات بین المللی پایبند است. معتقد هستیم که باید شرایطی فراهم کرد که سازوکارهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد بتواند به وظیفه ذاتی خود عمل کند. اینجا شرمندگی برای آن دسته از دولت هایی است که اجازه نمی‌دهند که یک مرجع مهم بین‌المللی به وظیفه ذاتی خود که تأمین صلح و امنیت بین‌المللی است عمل کند. در این رابطه جمهوری اسلامی ایران درست عمل کرده است. در عین حال در تأمین امنیت ملی خود و دفاع از حیثیت خود و تنبیه متجاوز به حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود منتظر هیچ طرفی باقی نخواهیم ماند و در چارچوب حقوق بین‌الملل، از امنیت ملی و از حقوق خود حتماً دفاع خواهیم کرد.
در این زمینه دو نکته وجود دارد:
نکته اول اینکه جامعه بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز کشور هایی که بر رژیم صهیونیستی قدرت اثرگذاری دارند در ارتباط با جنایات جنگی رژیم غاصب صهیونیستی در ۱۰ ماهه گذشته و نیز رفتارهای فراقانونی و جنایت‌آمیز و تروریستی که رژیم غاصب صهیونیستی در این بازه زمانی اخیر در محدوده سرزمینی دیگر کشورهای مستقل عضو سازمان ملل متحد مرتکب شده، مسئولیت دارند.
واضح است که در طول این ۱۰ ماه گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل نفوذ برخی قدرت‌ها از جمله دولت‌ آمریکا نتوانسته است به مسئولیت حقوقی و بین‌المللی خود، مشخصاً در ارتباط با تأمین صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند.
نکته دیگر اینکه همین دسته از کشورها حتی از انجام بدیهی‌ترین اقداماتی که می‌تواند از شدت یافتن تنش و بحران در منطقه جلوگیری کند خودداری کردند. به طور مشخص دولت آمریکا و تعداد قابل توجهی از دولت‌های اروپایی حتی از میزان صدور تسلیحات خود برای رژیم جنگ طلب و غاصب صهیونیستی کم نکرده‌اند، بلکه سلاح‌های ممنوعه را هم برای این رژیم ارسال کرده اند. لذا ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران و به عنوان کشوری که حاکمیت و تمامیت سرزمینی ما و امنیت ملی ما مورد تعدی و تجاوز یک رژیم ماجراجو قرار گرفته است، نمی‌توانیم منتظر اقداماتی باشیم که تاکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد یا کشورهای موثر در آن انجام نداده اند. جمهوری اسلامی ایران با وصف اینکه حق خود را برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی محفوظ می‌داند، در چهارچوب حقوق و مقررات بین‌المللی، شورای امنیت سازمان ملل متحد را مسئول قرار داده، مکاتبه لازم را انجام داده و درخواست برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت کرده است. اما نسبت به امنیت خود هم حتماً اهتمام ویژه نشان خواهد داد و در سایه بی عملی شورای امنیت و دیگر کشورهای موثر، جمهوری اسلامی ایران نسبت به تنبیه متجاوز و تأمین امنیت خود به طور قاطع و جدی و بازدارنده عمل خواهد کرد.
 5) امکان هماهنگی با کشورهای عربی و منطقه ای برای تامین امنیت منطقه؟
مواضع شفاف و فوری سازمان همکاری اسلامی‌که متشکل از کشورهای اسلامی و عربی است و همچنین کشورهای منطقه در محکومیت جنایت زشت ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس جای قدر دانی دارد. ما در حالی در این جنایت بزرگ شاهد موضع منسجم و هماهنگ کشورهای اسلامی در محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی بودیم، در مقابل آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نه‌ تنها این اقدام را محکوم نکردند، بلکه رویکرد حمایتی خود را از اسرائیل ادامه دادند؛ امری که نشان می‌دهد این کشورها نمی‌خواهند منطقه روی آرامش و ثبات ببینند و درصدد تداوم ناامنی در منطقه هستند.
انسجام و همگرایی و هم افزایی کشورهای اسلامی‌برای مقابله با موجودیت شرور اسرائیل که عامل اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه است، ضروری بوده و در این‌ چارچوب مسئولیت بزرگی متوجه کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی است .
انتظار این‌ است‌ که‌ کشورهای اسلامی از حق ذاتی و مشروع ایران در پاسخ قانونی و مقتضی به این تجاوز حمایت کنند، زیرا اقدام ایران نه تنها دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود، بلکه دفاع از ثبات و امنیت کل منطقه است.
طبیعی است جمهوری‌ اسلامی ‌ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و اتفاقاً مهم‌ترین کشوری است که همه تلاش‌های خود را برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم اسرائیل و بازگرداندن ثبات در منطقه انجام داده است. اگر جمهوری ‌اسلامی ‌ایران از حق خود در تنبیه متجاوز صحبت می‌کند، این اقدامی است که اتفاقاً در مسیر کمک به تحکیم ثبات و امنیت در منطقه است.

6) ارزیابی از افزایش تحرکات امنیتی و نظامی آمریکا در منطقه؟
ما بارها نسبت به پیامدهای منفیِ جدیِ شرارتهای رژیم اشغالگر اسرائیل علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی هشدار داده و علیرغم اقدامات خصمانه و مکرر آن رژیم علیه اتباع، منافع و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران، همواره حداکثر تلاش را به عمل آورده‌ایم تا از گسترش افزونتر تنش و درگیری در منطقه جلوگیری شود
پس از حمله تروریستی بزدلانه رژیم اسرائیل به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق ، ما بلافاصله شورای امنیت را از اقدامات غیرقانونی این رژیم مطلع کرده و از شورا خواستیم تا این اقدام جنایتکارانه و تروریستی را قاطعانه محکوم نماید و اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار چنین جنایات و تجاوزاتی انجام دهد.
اما آمریکا نه تنها موضعی در محکومیت این حمله اتخاذ نکرد بلکه مانع شورای امنیت در انجام وظیفه ذاتی خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شد و از اقدام کاملاً حداقلی شورا در صدور بیانیه مطبوعاتی پیشنهادی در محکومیت اقدام وحشیانه رژیم اسرائیل نیز جلوگیری کرد و بدین تمام راه‌های دیپلماتیک را مسدود کرد. تحت چنین شرایطی بود که جمهوری اسلامی ایران رأساً از حق دفاع مشروع خود استفاده و اقدام ضروری و متناسبی را علیه رژیم مذکور انجام داد.
در حال حاضر نیز در غیاب هر گونه اقدام متناسب شورای امنیت در برابر تجاوزات و نقض‌های رژیم اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران گزینه‌ای جز استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع در برابر تجاوزات این رژیم ندارد. چنین اقدامی‌برای جلوگیری از تجاوزات افزونتر این رژیم به حاکمیت، اتباع و سرزمین جمهوری اسلامی ایران ضروری بوده و در زمان لازم و به صورتی متناسب انجام خواهد شد
جامعه بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز کشور هایی که بر رژیم صهیونیستی قدرت اثرگذاری دارند در ارتباط با جنایات جنگی رژیم غاصب صهیونیستی در ۱۰ ماهه گذشته و نیز رفتارهای فراقانونی و جنایت‌آمیز و تروریستی که رژیم غاصب صهیونیستی در این بازه زمانی اخیر در محدوده سرزمینی دیگر کشورهای مستقل عضو سازمان ملل متحد مرتکب شده، مسئولیت دارند. واضح است که در طول این ۱۰ ماه گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل نفوذ برخی قدرت‌ها از جمله دولت‌ آمریکا نتوانسته است به مسئولیت حقوقی و بین‌المللی خود، مشخصاً در ارتباط با تأمین صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند.


 7) صحت خبر نشست اخیر هیات آمریکایی در ایران؟
 در خصوص نشست ادعایی یک هیأت آمریکایی در ایران، این موضوع اساسا بی پایه و اساس می‌باشد.
اما در یک رهیافت کلی نیز آنچه که تکلیف دولت آمریکا است، اعمال فشار مؤثر بر رژیم غاصب صهیونیستی به منظور توقف ماشین جنگی و کشتار این رژیم وعدم ارسال تسلیحات و جنگ‌افزارهای کشتار جمعی برای این رژیم است.
جمهوری اسلامی ایران مسئول تشدید و افزایش تنش در منطقه نیست. آن طرفی که مسئول تنش در منطقه است رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت مستقیم و بدون قید شرط و نامحدود دولت آمریکا است. لذا اساسا حتی نیازی به ارسال پیام از سوی آمریکا هم نیست، دولت آمریکا مسئولیت روشنی دارد و باید به وظایف خود مبتنی بر قوانین و مقررات حقوق بین‌الملل عمل کند، از حمایت رژیم غاصب صهیونیستی دست بردارد و از فشار و توان در اختیار خود علیه رژیم صهیونیستی استفاده کند و این رژیم را (از تداوم اقدامات جنایتکارانه خود) بازدارد.

تصاویر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما